söndag 2 januari 2011

lever kvar i smaken av jul


Åh vad det har varit härligt med jul och nyårsledigt, jag har njutit för fulla muggar!
Jag hade lite saffran kvar i skafferiet som inte använts och bakade fluffiga saffransbullar häromdagen.
Det är skönt att leva kvar lite i smaken av jul!

fluffiga saffransbullar

2 kuvert saffran
½ tsk salt
75 g rumsvarmt smör i små tärningar
2 ½ dl mjölk
½ paket jäst för söta degar (25 g)
1 dl vit baksirap
1 ägg
9-10 dl Manitoba cream (mjöl från Finax)

Till pensling:
Strösocker
75-100 g smör

Stöt saffran med saltet i en mortel.
Värm mjölken till 37°. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut det i lite av mjölken. Häll i resten av mjölken och saffran. Tillsätt sirap och ägg. Tillsätt smörtärningarna och häll i det mesta av mjölet och arbeta till en jämn och smidig deg, den får gärna vara lite kladdig för bästa resultat.
Låt jäsa övertäckt med bakduk i ca 40 min.

Sätt ugnen på 250°. Ta upp den jästa degen på mjölat bord. Arbeta samman den och dela sedan i 40 bitar. Rulla dem till runda bullar. Låt jäsa övertäckt med bakduk ca 20 min. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 7-8 min. Låt svalna. Häll socker i en liten skål. Smält smöret i en kastrull. Doppa de nygräddade bullarna i smöret och doppa dem i sockret, ät och njut!

bild emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar