onsdag 28 december 2011

tomtetårta

Till annandag jul gjorde jag denna tjusiga tomtetårta.

tomtetårta
3 ägg
2dl socker
25g smör/magarin
2dl vetemjöl
2tsk bakpulver
2msk kakao
1krm salt
1tsk malda nejlikor
2tsk kanel
1tsk ingefära



Vispa ägg och sockar poröst, smält smöret. Blanda alla torra ingredienser. Sikta och rör ner mjölblandningen i ägg vispet, tillsätt det smälta smöret Smörj och bröa en form. Låt stå i ugnen 20-25 min eller tills den är torr i mitten på 175-200 grader.
Låt svalna en stund innan du tar ut den ur formen.



Skär tårtbotten i två lager och bred en god fyllning på dem. Jag hade planen om att ha vispgrädde med vit choklad i, men misslyckades totalt med denna. Som tur var så hade jag ett tårtmoussepaket som jag kunde göra iordning lite snabbt och ha i i stället. Tomten är gjord av ett vitt marsipanlock, röd sugarpaste, nonstop till ögon och strösselflingor som skägg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar