söndag 19 februari 2012

minisemlor

Nu är det semleperiod och jag har redan ätit flera stycken. Jag älskar grädde och jag älskar mandelmassa så ni kan tro att jag gillar just den här tiden på året. I dag har jag haft en riktig fixardag. Jag har städat, vädrat, plockat med papper och grejat. Jag har dessutom hunnit med att plugga lite på min distanskurs i fotografi och fikat hos min kära vän Malin. En kanondag på så många sätt!
Jag hann också med att baka ett gäng semlor och pimpade dem med rosa grädde. Jag gillar att göra dem riktigt små, så att man kan äta flera på en gång.



minisemlor


0.5 dl smält smör
2,5 dl mjölk
25 gr jäst för söta degar
2 krm salt
0,5 dl socker
1 tsk kardemumma
1 st ägg
8 dl mjöl

1 ägg till pensling

fyllning
200 gr mandelmassa
0,5 dl mjölk
2,5 dl grädde

Värm mjölken fingervarm (37 grader), Smula jästen i en bunke och häll över den varma mjölken. Tillsätt smör, salt, socker, kardemumma, ägg och mjöl. Arbeta degen kraftigt tills den är smidig. Täck bunken med platsfolie och jäs i 30 min. Ta sedan upp degen på mjölat bakbord och arbeta degen lite, dela upp den i fyra delar och dela varje del i fem delar. Rulla jämna bollar av degbitarna och lägg på plåt med bakplåtspapper. Lägg en handduk över och låt jäsa i 30 min till. Pensla med uppvispat ägg och sätt in i ugnen på 250 grader i 5 minuter. Låt svalna. Skär lock av bullarna och gröp ut mitten och lägg smulorna i en bunke. Riv ner mandelmassan i bunken och blanda i mjölken. Blanda till en smidig smet och placera i bullarnas mitt. Vispa grädde och spritsa över och lägg locket på. Glöm inte pudra med florsocker!



4 kommentarer:

  1. Mumms...
    Har också gjort ett antal semelbullar i det mindre formatet som ska vara till min dotters 4-års kalas på lördag. Då är det tänkt att vi också ska ha rosa grädde, vad annars när det är ett tjejkalas!?
    Mvh Jessica -Tidaholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej jessica!
      Då blir ju rosa grädde perfekt! :)

      Radera
  2. Mums. Rosa grädde var ju verkligen pricken över i:et.

    SvaraRadera