lördag 9 juni 2012

rabarbersaft

I dag har jag haft en härlig hemmadag med massa pyssel och fix. Jag har hunnit med extremt mycket och har en hel kväll kvar med massa timmar kvar att göra saker på. Jag har extremt svårt för att vara still och inte göra något, och igår hade jag ångest för att helgen var helt oplanerad. Men i dag känns det faktiskt riktigt skönt att inte ha några måsten och bara göra det jag vill göra. Det är nyttigt för mig att vara hemma också, jag ger mig alltid iväg någonstans vanligtvis och är ständigt på språng. Att inte ha tider att passa gentemot någon annan känns annorlunda men väldigt skönt.

Förutom att städa, damma, diska, tvätta, plocka, plantera, så gjorde jag alldeles nyss en sats med god rabarbersaft med rabarber från trädgården. Så gott och mycket enkelt! Måste göra mer!

rabarbersaft
1 kg rabarber
1,5 liter vatten
2,5 dl socker
1 st citron

Skär rabarbern i småbitar och koka med vattnet i 15 min. Rör inte för då blir saften grumlig. Sila och släng rabarberresterna. Koka upp spadet igen tillsammans med sockret och saften från citronen. Låt sedan svalna. Häll upp på flaska och njut av att stort glas nygjord rabarbersaft, mums!



Jag har inte justerat färger i photoshop. Saften är helt lysande, härlig färg!
Nu ska jag iväg och köpa ingredienser till att baka ett gäng kanelbullar. Hej hopp!

bilder emma

2 kommentarer:

  1. Ååå vad mysigt Emma, vad god den ser ut. Jag går också i safttankar och måste absolut göra rabarbersaft jag med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju sååå gott med alldeles nygjord rabarbersaft, love it! Kramar till dig pärlan!

      Radera